okej, sverige:

Det var helt jävla fantastiskt att landa i Sverige, att pá svenska beställa den sedvanliga brownien (*drewl*) pá Seven Eleven, att växla in euros till kronor och att visa min älskling Sverige genom tágfönstret pá vägen upp till hemstaden med Norrlandstáget. Lika fantastiskt var det att älska lugnet ute pá landet i min mammas hus och att titta pá forsande vatten (som man KAN dricka) i Abisko, tillsammans med min pappa, som bor ännu längre norrut än mamma. Att sedan hänga i Stockholm tillsammans med fina vänner och snordyrt vin (ÁTTIOSEX KEERONOOOR för ETT glas!?!?!?!?!) innan vi flög hem igen, var lika fantastiskt det. Dá vi till sist, efter en fullspäckad vecka, satt och inväntade planet pá Arlanda, kom vemodet över mig. Jag typ, guuud, tänk en lägenhet i Stockholm, ljus och luftig men ändá ombonad, med SVENSK STANDARD *nationalist-viking*, att kunna gá ut i kappa och basker och promenera i höstlöven tillsammans med hunden och gá hem och krypa upp i soffan tillsammans med en bok och en kopp te och kanske äta scones och... *englas showroom*. Sá jag bräjkade ihop lite, där pá Arlanda. Snyftade lite, grät nästan en skvätt... Tills min kille ba, eh jaha, okej, visst, Sverige är fab pá hösten och det är ju fint att du är duktig pá att romantisera (typ skriv en bok istället, haha), men har du considered t ex snöblandat regn i Stockholm, extrem kyla i Norrland och konstant mörker i typ sex mánader?

Nu sitter jag här i soffan (min kille rakar sig, det tar cirka hundra ár, han är ganska skäggig om man säger sá, och Ania är ute pá galej) och tänker att jag älskar den här stan. Jag älskar att kunna gá ut efter jobbet en onsdag och ta ett glas vin eller tvá, utan att det innebär att man är alkoholiserad, alternativt máste vara craZy och gá ut och parta fullt ut bara för att man fátt ett glas "innanför västen". Jag älskar att tjugetvánollnoll är den bästa tiden att äta middag pá, och att människor här inte isolerar sig parvis/familjevis/kompisgäng som det är omöjligt att komma in i om man är ny i stan-vis, utan gár ut och umgás i stora grupper och är högljudda och skálar och skrattar och diskuterar med vilda gester. Jag älskar att det snarare är regel än undantag att smáprata med grannarna i trapphuset (trots att mánga gamlingar envisas med att prata catalan = jag hajar typ nada). Jag älskar att det nu är höstvackert även här i Barcelona, och att jag kanske inte kan ta pá mig kappa och basker riktigt ännu, men att jag absolut kan gá ut och promenera med hunden i höstlöven och sedan krypa upp i soffan med en bok och scones. Och vet ni, exakt det ska jag göra nu, faktiskt. Ni kan byta ut boken mot en film och sconesen mot världens hetaste man, men annars har ni the picture right there.

Ps. Bonus: Att vara tresprákig. Ds.

Och: Puss Sverige, I love you as well.


Kommentarer
Postat av: amanda

otroligt inlägg! och juste! angående katalanska, hur stor del av befolkningen i barcelona talar det resp. vanlig spanska? har ju som tänkt dra dit nästa år men vet inte om ajg ska plugga spanska eller jobba eller what what och hur det är.. men anyway, din beskrivning där är exakt så som jag vill ha det. :)

2008-09-20 @ 11:34:49
Postat av: ghaz

MEN ÅH! vad underbart det låter. fan vad jag vill till barcelona!!!!!! fast, måste jag hinna lära mig tycka om vin innan dess? äh, jag fixar! hålla för näsan och dricka samtidigt

2008-09-20 @ 12:45:05
URL: http://ruthiecamden.blogspot.com
Postat av: Anonym

amanda:

men tack!

och tjaa... typ alla katalaner kan ju catalan, men spanska ocksá. sedan gár ju ásikterna isär bland folk, om sprákets (catalanskans) betydelse osv. googla! ;) och JO, ák till Bcn om du vill, I love it here! och plugga spanska, även om du bestämmer dig för att jobba ocksá. man blir lätt lite handikappad utan spanskan och dessutom är det sweet med fler sprák! :D



ghaz:

men HEJ, där är ju du! :D ák hit pá semester dá, I'll show u the best time ever! hurtig guide :D och ja, vin fár du fan lov att lära dig att tycka om. RÖTT vin!

2008-09-20 @ 18:38:37
URL: http://livetosv.blogg.se/
Postat av: ghaz

omg, vad sugen jag blir!! man måste ju passa på när man har tillgång till guide and all. ok, lemme spara några tusingar först och sen kommer jag! FEST! och tills dess ska jag ha lärt mig tycka om vin.

2008-09-21 @ 12:15:15
URL: http://ruthiecamden.blogspot.com
Postat av: änki

börja spara och öva vindrickande sá ses vi snart! :D

2008-09-21 @ 14:09:31
URL: http://livetosv.blogg.se/
Postat av: emma

"Jag älskar att kunna gá ut efter jobbet en onsdag och ta ett glas vin eller tvá, utan att det innebär att man är alkoholiserad.." hehehe :D

2008-09-21 @ 17:39:36
URL: http://letsbuyhappiness.blogspot.com
Postat av: Anonym

emma:

ja, men det är ju sweet! :D hemma i sverige är det typ, "vin pá en vardag, WHAT" och man ba, eh ja, alkholintag máste inte innebära en hel FLASKA vin. gilla folks referenser...

2008-09-21 @ 19:06:24
URL: http://livetosv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0